U okviru inicijative Pratim JA održan je nagradni konkurs* na temu funkcionisanja lokalne uprave iz ugla građana i građanki. Oni su bili pozvani da na kreativan način dočaraju svoja iskustva sa uslugama ili uopšte radom opštinske ili gradske uprave – kroz video, vizualne ili pisane sadržaje.

Uslove konkursa, nagrade i način selekcije možete pogledati ovde.

Nakon selekcije stručnog žirija, po četiri najboljih priloga iz obe kategorije (pozitivna i negativna iskustva) je podeljeno na društvenim mrežama Centra za evropske politike. Pobednike će odlučiti publika – kreatori/ke po dva priloga iz obe kategorije koji/e osvoje najveći broj lajkova će biti nagrađeni.

U nastavku možete pronaći selektovane priloge:

Glasanje se odvija isključivo preko Fejsbuk i Instagram stranica CEP-a. Glasanje je otvoreno od ponedeljka, 16. maja u 13.00, do petka, 20. maja, u 13.00. Pobednici će biti proglašeni u ponedeljak, 23. maja.

Negativna iskustva

Na prvoj karikaturi prikazano je kako radnici na šalteru opštinske uprave posećuju društvene mreže i sajtove vezane za svoj hobi za vreme radnog vremena,pod izgovorom da je sistem pao,dok građani čekaju. Na drugoj karikaturi radnik iz kancelarije za izdavanje pasoša i ličnih dokumenata ,nakon pauze,izlazi u hodnik i kao Mojsije pravi “red” u ustalasoj masi nervoznih ljudi.

Roditeljsko iskustvo sa e-upravom nakon rođenjna deteta, prikazano iz dečije vizure u formi pesmice.

Skoro godinu i po dana na ovom svetu postojim.
Slažem se da bogatog tu iskustva nema,
Ali istroših prste da bih probao da nabrojim
S koliko sam se sreo birokratskih problema.

Skoro godinu i po dana postojim na ovom svetu,
A izvod mi je već prvog imao nedostatke.
Odgovorni brzo sanirali su štetu
I uneli nove pogrešne podatke.

Dakle na samom početku tih godinu i po dana
Brljalo se svašta: datum, pol, čak ime…
I uvek je kriva „ona druga strana“:
„Nek se oni sada pozabave time“.

Bar godinu i po dana mogu da pričam o tome.
Svi se prave blesavi, ne nude rešenja.
Ko unosi ispravke na izvodu mome?
Da li opština gde živim ili opština rođenja?

Mogao je godinu i po dana tata mejlove slati,
U voždovačku opštinu na kraju ode peške.
Tamo neki čika dobru volju pokaza tati
I u četiri oka ispraviše greške.

Skoro godinu i po dana, a kovid bez prekida s nama.
„Elektronski“, „na daljinu“, odsvud se čuje dično.
Često se nervira tata, češće se nervira mama,
Jer na kraju im kažu: „Ipak dođite lično“.

Za skoro godinu i po dana jedan primer baš štrči:
Zdravstvenu karticu šalju mi na pogrešnu adresu!
Mama primeti grešku, mejl da pošalje trči…
Odgovore da moraju prvo tamo da je odnesu.

Ma kao godinu i po dana da čekali smo da stigne,
Pa svratismo kod lekara tu u susednoj zgradi,
A ljubazna nam sestra samo blago namigne:
„Ova vam kartica izgleda ne radi“.

Pa sad će godinu i po dana neko da stoji u redu!
Na sve ostale muke samo nam to još fali!
Aktivaciju kartice moraju da izvedu,
A taj se problem rešava u odgovarajućoj RFZO filijali.

Kakvih godinu i po dana? Je l’ to šala neka?
Uđeš, izađeš, završiš. Sve za dva minuta!
Stvar je lakša izbliza nego iz daleka.
Ni šalterska službenica ovde nije ljuta!

Sa skoro godinu i po dana ja već znam za nauk:
Onlajn slabo radi, bolje ga preskoči.
(Ne znam zašto) Taj je metod ovde neki bauk,
Jedino što uvek uspe je oči u oči.

Kratko iskustvo u formatu teksta o upravi grada Smedereva.

Zaposleni u upravi grada Smedereva ne odgovaraju na mejlove koje šaljem, a koji su dostupni na veb stranici grada, „Pitaj gradonačelnika” mejl, kao i sistem „48 call centar”.

Za „48 call centar” nigde nema dostupan broj telefona za poziv, iako se reklamira kao servis dostupan 24/7, gde odgovor stiže do 48h.

Iako grad dobija podršku EU i drugih organizacija za razvoj i realizaciju različitih projekata, sve stoji u mestu.

Materijal u vidu video zapisa i skrinšotova prepiske sa nadležnom opštinom koja opisuje “Povratak sa odmora jednog opštinskog budžeta”. Građanin koji je podelio iskustvo kaže:

Naime, Opština Crveni Krst, Niš godinama ne ispunjava zakonsku obavezu u vezi sa transparentnošću opštinskog budžeta te direktno krši zakon tako što ne obaveštava na vreme najave rasprava o budžetu, takođe, tako što ni sam budžet koji na kraju bude usvojen, naravno – apsolutno netransparentno, ne bude objavljen i javno dostupan.

Odlučio sam da se izborim za to da budžet bude dostupan svim građanima i konačno bude javno objavljen na vreme uz nadu da će ta borba kao ishod imati dobru praksu za naredne godine. Nakon nekoliko prijava problema o budžetu putem njihove forme, odlučio sam se da komuniciranje svedem isključivo putem mejla kako bih imao dokaz o njihovoj neažurnosti. Od obećanja i oduglovačenja, stigli smo do toga da je jedan odgovor iz opštine glasio: “Osoba zadužena za budžet u Odseku za Finansije i budžet je bila na odmoru. Danas se vratila pa ćemo budžet za 2020. godinu imati sutra okačen na sajtu.

 Taj odgovor u čitavoj borbi me posebno pogodio zbog nekoliko stvari od kojih je banalnost procesa najbitnija. Dakle, ne samo da je sam odgovor vrlo banalan i da je vrlo logično da se postavi pitanje – Pa da li je to budžet otišao na odmor?! već i činjenica da isti budžet, donet 19.12.2019. godien nije zvanično postavljen na sajt u toku oktobra meseca, 2020. Godine.

Konačno, dobio sam i potvrdu o maloj aktivisitčkoj pobedi. Budžet je konačno ugledao svetlo dana samo nekolik nedelja pre usvajanja narednog budžeta. Što se tiče ove godine, takođe, nakon mejla obaveštenja da je potrebno objaviti budžet za 2022. godinu – to su uradili i pre nego što je isti otišao na odmor :)

Upornost se isplati, biće da sam jedini u svojoj opštini koji na “favourites” ima sve kanale komunikacije opštine, i dalje nisam na vreme video poziv za učešće na javnoj raspravi tako da nestpljivo očekujem i takav događaj. 

Prepiska i video

Pozitivna iskustva

Iskustvo građanke Bečeja o njenom iskustvu sa lokalnom samoupravom i na koji način pokušavam da ostvari svoja građanska prava, kao i mogućnosti koje postoje za aktivnije učešće građana u donošenju odluka na lokalnom nivou.

Video

Pozitivno iskustvo u vidu karikature – kako je bilo nekada i kako je sada, primer promene situacije na bolje.

Strip: građanin je imao negativno očekivanje – mislio je da neće uspeti da brzo završi i pripremio se na to, da bi se ispostavilo da sve funkcioniše kako treba.

Prilog u vidu popularnog mima. Pokazuje kako treba da se ponaša jedan građanin, i kako ne treba.

Takmičenje se sprovodi u okviru projekta „Praćenjem javne uprave ka boljem upravljanju na lokalu – Pratim JA“. Projekat sprovode Centar za evropske politike (CEP) zajedno sa partnerima (Centar za ravnomerni regionalni razvoj (CenTriR), Nacionalna koalicija za decentralizaciju (NKD), Ekološki centar Stanište). Projekat finansira Evropska unija, uz sufinansiranje Ministarstva za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog. Sadržaj ove stranice je u potpunosti odgovornost CEP-a, CenTriR-a, NKD-a i Staništa i nipošto ne izražava stavove Evropske unije ili Ministarstva.